Miksi et kasvattaisi myyntiäsi? Me väitämme, että data ja edistynyt analytiikka ovat varsinainen viisasten kivi, jolla saat selkeää liiketoimintahyötyä ja siivität kasvua.

Sijaintiin sidottua dataa on saatavilla enemmän kuin koskaan, ja uusilla työkaluilla kykenet pureutumaan siihen ennennäkemättömällä tarkkuudella. Voit vihdoin tehdä faktatietoon pohjautuvia päätöksiä, karsia rönsyjä ja parantaa myyntiä. Mikä parasta, monikaan kilpailijasi ei vielä hyödynnä edistynyttä analytiikkaa – nyt on oikea aika iskeä ja kasvaa kukkulan kuninkaaksi.

Erilainen tie eteenpäin

Lähestytään asiaa esimerkin kautta. Eräällä yrityksellä on laaja jakeluverkosto. Se koostuu useista vähittäistavarakaupoista, joille yritys myy tuotteitaan joko suoraan tai tukkuliikkeen kautta. Vaihtelua loppuasiakkaiden käyttäytymisessä tapahtuu paljon, jopa saman postinumeroalueen sisällä. On vaikeaa ymmärtää, minkä takia tätä tapahtuu.

Aikaisemmin yrityksellä oli rajallisesti tietoa siitä, mikä edisti myyntiä. Sillä oli myös vain vähän tietoa siitä, miten vähittäismyymälöiden suoritukset suhteutuivat alueen myyntipotentiaaliin. Kilpailu oli tietenkin yksi syy, mutta yrityksellä ei ollut tästäkään hirveästi tietoa. Siispä yrityksen johtajat pohjasivat päätöksensä mutu-tuntumaan ja paikallisten myyjien kokemusperäiseen tietoon.

Sitten yritys päätti kokeilla analyyttisempaa otetta. He pureutuivat analytiikkaan ja sijaintitiedoilla rikastettuun dataan, ja saivat näin syvällisen ymmärryksen kilpailijoiden sijainnista ja toiminnasta. Tätä analyysiä täsmennettiin tutkimalla kilpailijoiden eri alueilla myymiä tuotteita. Datan kerääminen valaisi kilpailija- ja markkinatilannetta. Tämä johti esimerkkiyrityksessä strategiaan, jolla parannettiin vähittäismyyjien suorituskykyä.

Lopulta yritys kykeni parantamaan myyntiä eri postinumeroalueilla hyödyntämällä analytiikkaa ja sijaintitiedoilla rikastettua dataa. Yrityksen johtajat saivat vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten suuri markkina tuotteillamme on?
  • Mitkä tekijät lisäävät myyntiä?
  • Mitkä ovat realistiset myyntitavoitteet alueittain?
  • Onko meillä tarpeeksi laaja myyntiverkosto?
  • Miten vertaudumme kilpailijoihin?
  • Kertovatko heikon myynnin alueet huonosta kattavuudesta vai alhaisesta tuottavuudesta?

Syvällisemmän markkinaymmärryksen avulla yritys pystyi ottamaan toiminnalleen oikean suunnan ja kasvamaan kannattavasti.

Modernien ratkaisujen käyttöönotto

Sijaintipohjaista dataa ja analytiikkaa hyödyntämällä esimerkkiyrityksemme päivitti myyntitavoitteensa. Se tarkisti budjettinsa. Se oppi ymmärtämään paremmin alueellisia eroavaisuuksia.

Oikeilla työkaluilla yritys pystyi tunnistamaan suuria, vielä käyttämättömiä myyntimahdollisuuksia. Markkinoita pystyttiin profiloimaan tarkemmin ja tekemisestä tuli tehokkaampaa. Omaksumalla uusia tiedonlähteitä ja analyysimetodeja yritys löysi kaksi merkittävää hyötyä: se saavutti myyntitavoitteensa nopeammin ja uusien kasvumahdollisuuksien tunnistamisen myötä kasvatti toimintaansa merkittävästi.

Hyödyt olivat tulosta siitä, että yritys pystyi tekemään faktoihin ja dataan perustuvia päätöksiä mutu-tuntuman sijaan. Sijaintiin sidotun tiedon syvällisempi hyödyntäminen paljasti trendejä eri maantieteellisiltä alueilta, mikä johti kysynnän ja tarjonnan parempaan kohdistamiseen.

Vaikka esimerkki on kuvitteellinen, se voisi kertoa minkä tahansa yrityksen matkasta kohti parempaa markkina- ja asiakasymmärrystä. Tässä matkassa sijaintiin sidottu tieto on keskeisessä roolissa.

Sijaintiin sidottua dataa on saatavilla enemmän kuin koskaan ennen ja moderni analytiikka mahdollistaa sen analysoinnin. Ja näiden avulla pystymme ymmärtämään paremmin, mitä eri lokaatioissa tapahtuu. Tämä auttaa tekemään tietoon pohjautuvia päätöksiä, parantamaan myyntiä ja siivittämään kasvua.

Jätä kommentti